De verharding van de samenleving dringt steeds meer door in de scholen. Het gevolg is dat er een toename is van incidenten op Zaanse scholen in het voortgezet onderwijs. Scholen kunnen deze ontwikkeling niet alleen stoppen. Daarom is de aanpak School en Veiligheid ontwikkeld om gezamenlijk de problemen aan te pakken. Vandaag hebben de schoolkoepels, gemeente en politie een convenant ondertekend om deze samenwerking te formaliseren.
De aanpak School en Veiligheid bestaat uit drie pijlers, waarin de verschillende partijen een ondersteunende rol bieden aan scholen.
Korte lijnen
De eerste pijler richt zich op de korte communicatielijnen tussen de partners. Er is een kernteam waarin jongerenwerk, leerplicht, jeugdteam, scholen en politie zitten om een duidelijk beeld te krijgen van de veiligheidssituatie en daar gezamenlijk op reageren. Als een leraar zich zorgen maakt over de veiligheid van leerlingen, dan kan het kernteam snel de juiste hulp aanbieden.
Ogen en oren
De volgende pijler heeft betrekking op tijdig signaleren en acteren. De veiligheidsplannen van de scholen worden aangepast aan de nieuwe gezamenlijke aanpak. In een schoolveiligheidsplan is vastgelegd hoe een school omgaat met onderwerpen als sexting, drugshandel of wapens. Daarnaast is er niet altijd zicht op de online belevingswereld waar jongeren zich in bevinden. Politie en jongerenwerk gaan dit voor scholen monitoren en geven tijdig signalen door.
Gerbrand de Lange uit de regiegroep School en Veiligheid: ‘Het is van belang dat scholen een duidelijke aanpak hebben om de veiligheid in school te bevorderen. Een snelle signalering van risico’s en effectieve interventies zijn daarbij van groot belang. Dit vraagt om samenwerking met onze partners in de stad en het delen van informatie. Daarover hebben we met dit convenant duidelijke afspraken gemaakt.’
Trainingen en themabijeenkomsten
De derde pijler biedt praktische handvatten voor gesprekken met leerlingen. Voor docenten en andere schoolmedewerkers worden trainingen en themabijeenkomsten georganiseerd. Hierin leren zij situaties te herkennen, ermee om te gaan en hoe hulp in te schakelen. Dit versterkt docenten in hun gesprekken met leerlingen.
Wethouder Natasja Groothuismink: ‘Veel “gedoe” ontstaat buiten school, maar kan op school escaleren. Door deze samenwerking kunnen we dat beter voorkomen en eerder de-escaleren. Ik vind het ook belangrijk dat er veel aandacht is voor preventie. Jongeren en docenten worden weerbaarder gemaakt om problemen eerder bespreekbaar te maken. Daardoor kan er sneller hulp geboden worden.’
De aanpak gaat van start bij de scholen in Zaanstad-Noord en wordt geleidelijk uitgerold bij de andere scholen in het voortgezet onderwijs in Zaanstad.