;
STERK TECHNIEK
ONDERWIJS ZAANSTREEK

Nieuwsbrief Sterk Techniek Onderwijs Zaanstreek – Uitgave Juli 2024

Een nieuwsbrief vol inspirerende STO-projecten, creativiteit en vooruitgang

Bijna zomervakantie… tijd voor de derde STO Zaanstreek nieuwsbrief van 2024. Lees over de avonturen van Compaen VMBO tijdens de Dag van de Bouw en Tech Carrousel 2024, de bouwervaringen van het Zuiderzee College, en de innovatieve projecten van het Trias VMBO, zoals het Café van de Toekomst. En natuurlijk over de professionele ontwikkeling van de docenten van Pascal Zuid en de creatieve energieprojecten van klas 3TL Aardrijkskunde. Wij wensen u van harte een mooie zomer!

Met vriendelijke groet,
Saskia Hovinga

Compaen-ers bezochten Dag van de Bouw en Tech Carrousel 2024 én reiken prijs uit!

Onlangs hadden leerlingen van het Compaen VMBO twee unieke en leerzame ervaringen. Op 7 juni bezochten zij de Dag van de Bouw in Amsterdam-Noord. Kort daarna namen de derdejaarsleerlingen Bouwen, Wonen en Interieur deel aan de Tech Carrousel 2024. Beide evenementen boden de leerlingen waardevolle inzichten en praktische vaardigheden die hun toekomstperspectieven verruimden. Tot slot verraste het Compaen 17 leerlingen van basisscholen met een wel heel speciale prijs.

Dag van de Bouw
Op 7 juni brachten leerlingen van het Compaen VMBO een leerzaam en inspirerend bezoek aan de Dag van de Bouw in Amsterdam-Noord. Op uitnodiging van Bouwmensen KZW kregen derdejaars en enkele tweedejaars leerlingen de unieke kans om een actieve bouwplaats te verkennen, waar Bouwbedrijf van Braam-Minnesma momenteel 1.100 sociale huurwoningen renoveert in de Van der Pekbuurt.

Deze woningen, oorspronkelijk gebouwd rond 1924 en voor het laatst gerenoveerd tussen 1970 en 1980, ondergaan nu een grondige renovatie. De werkzaamheden omvatten het vernieuwen van funderingen, vloeren en daken, het vervangen van dakpannen en het herindelen van de volledige binnenzijde. Alle aanpassingen worden uitgevoerd volgens de nieuwste normen, inclusief aardgasvrije oplossingen met stadsverwarming en uitstekende isolatie.

Tijdens hun bezoek kregen de leerlingen een uitgebreide rondleiding. Ze bezochten een nog niet gerenoveerde woning, een woning met nieuwe fundering, een woning met nieuwe vloeren en twee volledig gerenoveerde woningen. Eén van deze woningen was leeg, terwijl de andere als modelwoning was ingericht door IKEA, wat de leerlingen een helder beeld gaf van de mogelijke eindresultaten.

Naast de rondleiding kregen de leerlingen de kans om zelf de handen uit de mouwen te steken bij diverse stands op de bouwplaats. Hier konden zij onder andere een slot monteren in een deur, metselen en een kleine kraan besturen. Deze praktische activiteiten gaven hen inzicht in de diverse aspecten van de bouwsector.

Het bezoek aan de Dag van de Bouw was een groot succes. De leerlingen vonden het bijzonder leuk om de voortgang van de renovatiewerkzaamheden te zien en genoten van de interactieve onderdelen van de dag.

Compaen VMBO bedankt Bouwmensen KZW, Ymere en Bouwbedrijf van Braam-Minnesma voor deze bijzondere ervaring en kijkt terug op een zeer geslaagde dag.

Tech Carrousel 2024
Onlangs vond op het Regio College de jaarlijkse Tech Carrousel plaats. Dit evenement geeft alle derdejaarsleerlingen van de opleiding Bouwen, Wonen en Interieur de kans om de wereld van techniek te verkennen. De dag was gevuld met spannende en leerzame activiteiten waarbij leerlingen verschillende technische disciplines en beroepen ontdekten.

Tijdens de Tech Carrousel deden de leerlingen praktische ervaring op bij instellingen zoals Installatiewerk Noord-Holland, Tetrix Metaaltechniek, het Fieldlab Robotica, Foodproces Techniek en Motorvoertuigtechniek. Elke afdeling bood unieke opdrachten die de leerlingen praktische vaardigheden en inzicht in het werkveld gaven.

Bij Tetrix Metaaltechniek leerden de leerlingen lassen en voerden ze een pneumatiek-opdracht uit. Installatiewerk Noord-Holland daagde hen uit om een lamp te maken van buigzame waterleiding, wat hun creativiteit en technisch inzicht op de proef stelde. De afdeling Motorvoertuigtechniek gaf de leerlingen de kans om een auto te inspecteren, een essentiële vaardigheid in de autotechniek.

Een andere boeiende opdracht was het plannen van een logistieke vrachtwagenrit, wat de leerlingen inzicht gaf in de logistieke sector. Het Fieldlab Robotica bood een futuristische ervaring waarbij de leerlingen met behulp van een 3D-bril konden ervaren hoe robotica in de praktijk werkt. Bij Foodproces Techniek leerden de leerlingen alles over het besturen van diverse verpakkingsmachines, een belangrijk aspect van de voedselverwerkingsindustrie.

De Tech Carrousel was een groot succes en gaf de leerlingen een waardevolle en inspirerende inkijk in de verschillende mogelijkheden binnen de technische sector. Deze leerzame dag heeft zeker bijgedragen aan hun beeldvorming over toekomstige carrièrepaden en het belang van techniek in onze samenleving.

Compaen VMBO kijkt terug op een zeer geslaagde dag en bedankt alle medewerkers voor de succesvolle Tech Carrousel 2024.

Prijs voor 17 basisschoolleerlingen: een bouwpakket van de Brug van Leonardo

Tijdens het spectaculaire Promotie Evenement Techniek (PET) Zaanstad afgelopen maart konden basisschoolleerlingen bij de stand van het Compaen VMBO de houten brug van Leonardo da Vinci nabouwen. Deze bijzondere brug, ontworpen door Leonardo da Vinci, is uniek omdat hij zonder bouten en moeren kan worden gebouwd.

De leerlingen streden om de snelste tijd bij het bouwen van de brug. De snelste teams werden beloond met een prijs. Daarnaast konden leerlingen hun kennis testen in een uitdagende gereedschapsquiz, waarvoor veel inzendingen binnenkwamen. Na een zorgvuldige selectie werden de winnaars van zowel het bruggenbouwen als de quiz gekozen.

Onlangs hebben we aan 17 blije winnaars hun prijs overhandigd: een prachtig bouwpakket van de Brug van Leonardo! De leerlingen waren enthousiast en trots op hun prestaties. Op de foto’s zijn enkele van de gelukkige winnaars te zien.

Het PET-event 2024 was een groot succes en bood de leerlingen een leuke uitdaging en de kans om meer te leren over technische vakken op het vmbo en mbo.

Zuiderzee College: zelf graven met een graafmachine

Ook leerlingen van het Zuiderzee College bezochten de Dag van de Bouw in de Van der Pek-buurt in Amsterdam-Noord. Ze beleefden een onvergetelijke dag. Wanneer krijg je nu de kans om een slot in een deur te plaatsen en zelf aan de slag te gaan met een graafmachine?

Op 7 juni bezochten twee basis- en twee kaderklassen van het Zuiderzee College de Van der Pekbuurt in Amsterdam-Noord. Hier worden de huizen van Ymere de komende tien jaar volledig gestript en gerenoveerd door de Zaanse aannemer Van Braam-Minnesma. De leerlingen kregen een rondleiding door de verschillende stadia van het renovatieproces en mochten ook zelf aan de slag met praktische bouwactiviteiten, zoals het plaatsen van een slot in een deur, metselen, en als hoogtepunt: werken met een graafmachine! Bouwmensen bezorgden onze leerlingen een waardevolle en leuke ochtend.

Het Trias: inspirerend bruisend technisch centrum

Het Trias VMBO was ook de afgelopen periode weer een bruisend technisch centrum: de leerlingen waren betrokken bij inspirerende projecten zoals het Café van de Toekomst van Zaanprimair (met een lezing van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder over de ontwikkeling van het brein!), de Dag van de Bouw, leerzame technieklessen in het Maakplein, en allerlei praktijkgerichte ondernemersactiviteiten. Lees verder voor de hoogtepunten en wat er verder nog op de agenda staat!

Café van de toekomst
Op woensdag 5 juni organiseerde Zaanprimair het ‘Café van de toekomst’ bij ons op het Trias. Dit jaar draaide het café om slimme technologie en wetenschap. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder gaf een lezing over de ontwikkeling van het brein en benadrukte hoe technologie steeds belangrijker wordt in ons dagelijks leven. Innovatieve leerpleinen waar leerlingen intrinsiek gemotiveerd aan de slag gaan, zoals ons Maakplein, werden hierbij hoog gewaardeerd.

Dag van de Bouw
Op 7 juni hebben we met leerlingen van zowel BWI/PIE én de Vakmavo de Dag van de Bouw bezocht. Op die dag stellen bouw- en infrabedrijven hun bouwplaatsen open voor het Nederlands publiek. Jong en oud kunnen dan ontdekken wat er komt kijken bij het bouwen van onder andere huizen, wegen, ziekenhuizen, sluizen, dijken en stations. Wij waren te gast in de Amsterdamse Van der Pekbuurt, waar aannemer Van Braam-Minnesma 1.100 sociale huurwoningen renoveert.

Je eigen onderneming runnen!
Voor onze commerciële derdejaars, die het keuzevak Economie en Ondernemen (E&O) volgen, hebben we een interactief traject opgezet. Om hen te motiveren hebben we praktijkopdrachten ingevoerd, zoals winkels bezoeken en het in- en verkoopproces van dichtbij bekijken. Ook wordt aandacht besteed aan marketing, waarbij de leerlingen leren hoe ze een onderneming het beste kunnen promoten. Bovendien gaan we een samenwerking aan met het Maakplein!

Tijdens de kick-off hadden de leerlingen een speeddate in het Maakplein. De eerste ontmoeting was als een sprong in het diepe van innovatie! Na een warm welkom door Harma en René werden ze ondergedompeld in een wereld van mogelijkheden, terwijl ze technieken zoals Tinkercad voor 3D-ontwerpen, 3D-printen, lasersnijden en het gebruik van een snijplotter ontdekten. De komende weken zullen de leerlingen hard werken aan hun zelf opgerichte onderneming. Ze gaan hierbij brainstormen, promoten en ontwerpen. Van gepersonaliseerde sleutelhangers tot ingenieuze logo-stickers: elk idee wordt met enthousiasme uitgewerkt. Het keuzevak wordt afgesloten met een bedrijvenmarkt waar de leerlingen hun eigen bedrijfjes presenteren.

Magazine KIJK! Krommenie
Nu ons Maakplein vol in bedrijf is, heeft onze Maakplein-beheerder René van Hoek een interview aan KIJK! Krommenie gegeven over de activiteiten die op het Maakplein worden georganiseerd. Onlangs maakte de fotograaf van het magazine foto’s voor hun cover, terwijl groep 7 van basisschool De Dorpsakker uit Assendelft aanwezig was. De prachtige foto’s kunnen we ook voor andere doeleinden gebruiken. Het hoogtepunt van de dag is de feedback van de leerlingen.

De leerlingen mochten tips en tops noemen, die een aandeel leveren bij de ontwikkeling van de activiteiten van het Maakplein. Een leerling zegt: “Ik heb geen tips, alleen maar tops. Als je alles hebt gezien en gedaan, kan je nóg meer doen. Je ontdekt hier dat je nóg meer kunt leren en nóg meer!’ Hieruit blijkt dat de nieuwsgierigheid van het kind is gewekt, en dat is precies de bedoeling. Het enthousiasme van de docenten en leerlingen is natuurlijk fantastisch. Ook zie je Harma en René genieten van de onbevangenheid van de jonge kinderen. “De drones zijn vét leuk! Zie je ze vliegen?”

Ook op dit moment wordt er nog veel gedaan en in gang gezet, zoals:

  • Beeldende vorming start binnenkort met de snijplotter. De onderwijsbehoefte ontwikkelt zich zo gaandeweg.
  • De leerlingen van Economie en Ondernemen (E&O) zijn na de meivakantie begonnen met een experience, om kennis te maken de mogelijkheden van het Maakplein. Daarna gaan ze aan de slag voor hun ondernemersmarkt, waarbij ze onder andere een logo of een uithangbord ontwerpen. Dit houdt in: plotteren en snijbranden!
  • Klas 1 gaat voor het vak Media aan de slag met een greenscreen photobooth. Hierbij worden foto’s gemaakt voor een groen scherm, waarna de computer magische achtergronden toevoegt. De eerste groepjes hebben het al geprobeerd en de resultaten zijn fantastisch. Hoewel het in het begin even wennen was om gefotografeerd te worden, maken de spannende achtergronden het steeds leuker om te doen.
  • De basisscholen komen nog tot aan de zomervakantie langs.

Groep 8 op bezoek
Gedurende het hele jaar ontvangen we groepen 6, 7en 8 van verschillende basisscholen uit de buurt voor inspirerende technieklessen. We combineren dit altijd met een bezoek aan het Maakplein.

Sluislessen
In de laatste week van juni vonden onze befaamde sluislessen plaats, als onderdeel van betekenisvol onderwijs. Ter plaatse bij een sluis begon sluiswachter Ab met een stukje geschiedenis over hoe Nederland er honderden jaren geleden uitzag. Daarna gingen de leerlingen zelf aan de slag.

Ze probeerden samen de sluisdeuren te openen, eerst met ongelijke waterstand en daarna met gelijke waterstand, om vervolgens te berekenen hoeveel kilogram water ze hebben geprobeerd te verplaatsen. De leerlingen leerden over de werking van katrollen door eerst een vat van 60 kg op te tillen zonder hulpmiddelen, vervolgens met een katrol en daarna met een takel, waarbij de takel het meest effectief bleek.

Verder onderzochten de leerlingen de hefboomregel door een grote wip met emmers bakstenen te gebruiken en gingen ze hier ook theoretisch mee aan de slag. Ze mochten zelfs de ophaalbrug handmatig openen, waarbij ze ontdekten hoe een jongen van 50 kg een brug van 1.000 kg kan optillen. Het waren een paar heerlijke dagen waarin zelfs onze meest ‘kritische’ leerlingen gemotiveerd raakten.

Innovatie en creativiteit bij Pascal Zuid

Ook bij Pascal Zuid zijn er weer inspirerende STO-ontwikkelingen en prestaties. Onze docenten blijven zich professioneel ontwikkelen door nieuwe vaardigheden op te doen, zoals meubelmaken, elektrotechniek en lassen. Ondertussen hebben de leerlingen van klas 3TL zich verdiept in het thema energie, resulterend in innovatieve en creatieve proefopstellingen. Lees verder voor de details van hun inspirerende verhalen en bekijk de prachtige creaties!

Vorig jaar zijn twee docenten van onze school gestart met de opleiding voor docent algemene techniek aan de HVA. Naast de verplichte vakken laten ze zich vooral inspireren door activiteiten buiten de reguliere opleiding. Zo hebben ze een cursus meubelmaken gevolgd aan het Hout- en Meubilering College in Amsterdam, studeren ze Elektrotechniek aan het Regio College en leren ze lassen bij Tetrix: “We hebben nu al zin in volgend jaar!”

Energie
De afgelopen periode heeft klas 3TL aardrijkskunde zich verdiept in energie. Ze ontwierpen en bouwden proefopstellingen voor het opwekken van energie. Het resultaat: talloze prachtige creaties. Op de foto’s poseren enkele trotse leerlingen met hun werkstukken, die verschillende technieken laten zien.