;
STERK TECHNIEK
ONDERWIJS ZAANSTREEK

Nieuwsbrief Sterk Techniek Onderwijs Zaanstreek – Uitgave Januari 2025

Innovatie op Zaanse scholen

In deze eerste STO-nieuwsbrief van 2025 lees je alles over de meest recente ontwikkelingen die scholen, bedrijfsleven en leerlingen dichter bij elkaar brengen in de Zaanstreek. Van digitale sportlessen met VR-brillen en creatieve AI muzieklessen tot inspirerende bezoeken aan het Fieldlab op het Talland College. Ook kijken we terug op een succesvolle open lesmiddag bij Compaen VMBO.

Groep 8 leerlingen krijgen een indruk van de afdeling Bouwen, Wonen & Interieur

Op de open les middag van Compaen VMBO mochten wij ongeveer 60 enthousiaste leerlingen van diverse lagere scholen verwelkomen. Bij de afdeling Bouwen, Wonen & Interieur (BWI) kregen de leerlingen een rondleiding en gingen ze aan de slag met een creatieve opdracht: het maken van een houten waxinelicht-houder.

De leerlingen leerden hierbij boren, schuren en timmeren, onder begeleiding van onze docenten. De activiteit viel goed in de smaak; veel leerlingen vonden het een leuke en leerzame ervaring. Na afloop mochten ze hun zelfgemaakte werkstuk mee naar huis nemen, wat voor veel trotse gezichten zorgde.

De open les middag was een groot succes en gaf de leerlingen een mooie indruk van wat Compaen VMBO te bieden heeft. We kijken ernaar uit om hen in de toekomst weer te zien!

Sport en Bewegen met VR brillen

Bij Sport & Bewegen op het Zuiderzee College maken wij eens in de zoveel tijd de ruimte om met onze leerlingen de nieuwste snufjes op technologisch gebied te ervaren. Wij hebben via STO de beschikking over VR brillen die wij tijdens de LO-lessen kunnen inzetten. Hierbij gaan leerlingen in tweetallen zelfstandig aan de slag. Telkens 1 met een bril op en de ander voor de coördinatie en veiligheid. Door deze vrije ruimte kunnen ze lichamelijk flink aan de bak met hun bewegingen.

De Virtual Reality bril brengt je via een scherm in een 360Graden wereld, waar je echt kan ronddraaien en bewegen en volledig om je heen kan kijken. Er is een spel om te boksen, een spel waarbij ze moeten schermen (zwaardvechten), of andere spelen die je veilig kan spelen in een grote open ruimte. Het voordeel van VR is dat ze dan ook ervaren dat VR Brillen leuker en fysiek best wel uitdagend kunnen zijn. Veel leuker dan het stilzittend spelen op de PS4 of PS5 die ze zelf vaak hebben.

Het liefste doen wij nog veel meer op het Zuiderzee College aan technologische vernieuwingen. Een video Wall waar je digitaal spelletjes op kan spelen, is erg leuk, maar kostbaar en vaak past het niet in je curriculum om dit standaard in de gymzaal in te bouwen. Een mooie ambitie blijft het wel.

Onze leerlingen vinden het fantastisch om te ervaren hoe Virtual Reality een leuke vorm van digitaal sporten is. Dat het lichaam goed in beweging wordt gezet en er een echte uitdaging aanwezig is, maakt het nog leuker. Soms hoor je ook de leerlingen tijdens het spelen reageren, alsof ze het echt beleven. Voor ons is het dan ook even leuk, want wij doen dan natuurlijk zelf ook een rondje.

Leerjaar 2 naar het Fieldlab op het Talland College

De nieuwe Fieldlab/ Innovatie Lab docenten Steven Dupon en Bo Schutte hadden ons benaderd om kennis te maken met hun nieuwe programma en opzet. Deze lessen konden natuurlijk gefaciliteerd worden vanwege de samenwerking vanuit STO. Ze geven Robotica, VR/AR, Immersive Media, en nog veel meer. Ze verdeelde de leerlingen in kleine groepjes van 12/13 leerlingen.

Elk groepje kreeg een uur lang de volle aandacht van de begeleiders die soms ook geholpen werden door een student. Ze kregen drie korte workshops: 15 minuten met VR brillen aan de gang; 15 minuten met Fable aan de gang (dit is een robot op introductie niveau voor robotica); 15 minuten een eigen sleutelhanger ontwerpen. Onze leerlingen gingen er zelfstandig heen, werden aldaar opgevangen en opgehaald en kregen een leerzame maar vooral leuke ervaring op het MBO waar ze misschien zelf ook in de toekomst naar toe gaan.

Geïntegreerde AI muziekles

Het STO-project op het Zuiderzee College biedt ook mogelijkheden om af te wijken van de lessentabel of het puur technische karakter van een STO-activiteit. Die ruimte hebben we aan de start van het schooljaar meteen benut bij het maken van de nieuwe begroting. Bij toeval kwamen we in contact met Jan Modaal, een alternatieve en super integere muzikant die tevens een afgestudeerd AI engineer is. Hij had onlangs op een school zijn AI skills gecombineerd met zijn muzikale talent en daar een les van gemaakt.

Omdat de combinatie creatief en technisch ons wel aan stond zijn we aan de slag gegaan een les te ontwerpen volgens het concept met de drieslag: ‘voordoen, zelf doen, samendoen en laten horen’. Het was voor iedereen de eerste keer dat we dit zo deden en gaan dit voorlopig nog minimaal een keer doen om het eventueel later voort te zetten. We laten wat collega’s aan het woord:

“Ik heb de workshop AI en muziek, die Jan tijdens de projectdagen op 17 en 18 december 2024 aan alle brugklassen, inclusief 1B de mentorklas als zeer waardevol ervaren. Dit is absoluut voor herhaling vatbaar. Ik zou het, zeker gezien onze populatie leerlingen, zeer wenselijk vinden als wij en onze leerlingen hier nog veel meer mee zouden kunnen doen. Muziek verbindt, muziek ontspant en muziek stimuleert lichaam en geest. Het stimuleert niet alleen creativiteit, het draagt bovendien bij aan de ontwikkeling van taal en het speelt een cruciale rol in het (leren) omgaan met emoties. Doordat ook het probleemoplossend denken door muziek wordt bevorderd, worden deuren geopend. De door Jan gegeven workshop is laagdrempelig. De manier waarop hij lesgeeft, spreekt (onze) leerlingen aan. Iedere leerling werd gezien en gehoord. Iedere leerling slaagde erin, in relatief korte tijd zijn eigen lied te componeren. Ik zag louter en alleen enthousiaste en gemotiveerde leerlingen, die stuk voor stuk plezier hadden en succeservaringen beleefden.”

“Ik kreeg de indruk dat de leerlingen echt een beetje moesten wennen aan de ‘verschijning’ Jan. Wel zag ik dat zij erg om hem moesten lachen. Jan is een heel vrij persoon met een leuke energie. Een energie die voor veel leerlingen nog niet bekend is. Het is zeker voor herhaling vatbaar! In een hele korte tijd maken de leerlingen iets leuks en iets persoonlijks wat zij mee kunnen nemen naar huis. Doordat de leerlingen een account krijgen kunnen zij thuis ook nog aan de slag. Erg motiverend. Jan wist de leerlingen goed aan te spreken en had de klas onder controle!”

“Ik vond de workshop een groot succes. De leerlingen waren in het begin wat giebelig, omdat Jan zo heerlijk zichzelf was. Heel leuk dat Jan een gitaar mee had en begon met wat te zingen. Al snel waren de leerlingen zelf aan de slag, voor zover de techniek dat toeliet. Uiteindelijk wilde bijna elk koppel zijn compositie laten horen. Dat was erg positief. Ik kreeg van een paar leerlingen later nog terug dat ze er thuis mee verder waren gegaan en nog meer gecomponeerd hadden. Zeker voor herhaling vatbaar. “

“De leerlingen deden oprecht enthousiast mee met het maken van muziek. Ik geniet er nog steeds van hun enthousiasme. Het is zeker voor herhaling vatbaar. Op zijn manier deed Jan het goed, dat vind ik leuk om te zien. Dus ga zo door!”

“Goed om te doen dit! Jan was heel erg leuk en goed voor de leerlingen. Anders dan anders en dan wat ze gewend waren, met nagellak en een beetje slungelig voorkomen, wat ik juist heel goed vond! Want dat stelde de leerlingen op hun gemak, hij was oké, dat straalde hij ook uit. Het was leuk om te zien dat de leerlingen hem anders vonden, ook wel wat giebelden, maar hem toch serieus namen. Ik heb geen onvertogen woord gehoord, ook na afloop niet.”

Groep 8 leerlingen steekt handen uit mouwen

Onlangs mocht Bouwmensen KZW groep 8 leerlingen ontvangen van Zaan Primair op hun mooie werkplaats. Samen met STO Zaanstreek, Agora en Zaan Primair heeft Bouwmensen KZW een geweldig programma opgezet om leerlingen uit de Zaanstreek (groepen 7 en 8) kennis te laten maken met de wereld van de bouw. Ze gingen op school al aan de slag met een quiz, zodat ze op de werkplaats van Bouwmensen KZW de handen uit de mouwen konden steken!

Ze hebben geleerd om zelf een muurtje te metselen met echte specie, een thermometerhuisje te timmeren en hebben zij allerlei bouw gerelateerde doe-activiteiten gedaan in het ‘bouwhuis’.

Bouwmensen KZW hoopt op deze manier de nieuwe generatie enthousiast te maken voor de bouw! Klik hier om een indruk te krijgen van de dag: BouwmensenKZW | Wat een topstart! 🎉 Vanochtend mochten we één groep 8 van onderwijsorganisatie Zaan Primair verwelkomen in onze werkplaats! 👷‍♂️💥 Samen… | Instagram